Monday, April 11, 2011

Paha, paha Aasia

Terve mieheen!

Sankarimme seikkailee vimmatusti Aasiassa, mutta ehtii myös onneksi päivittämään blogiaan. Viime päivityksen jälkeen on lennetty Singaporeen, tutustuttu vaihto-oppilaiden bilekulttuuriin, vierailtu Singaporen yliopiston kampuksella sekä tehty viikonloppureissu Malesiaan Tiomanin saarelle, jossa on snorklattu, tutustuttu muihin maailmanmatkaajiin sekä juhlittu. Myös uutta ja ihmeellistä on tullut vastaan ruokapuolen muodossa. Cokista saa onneksi lähes joka paikasta. Mutta aloitetaanpas taas alusta...

Darwinin lentokentällä minua lähestyi herrasmies, joka edusti Australian matkailualaa ja hänellä oli kysymyksiä Australian matkastani. Yli seitsemän kuukautta matkailua jokaisessa osavaltiossa laitettiin pysähdyspaikka kerrallaan tietokoneelle talteen ja siinähän kesti melkein yhtä kauan kuin itse matkassa. No, ainakaan minulla ei ollut tylsää lentokonetta odottaessa. Voin myös olla Australian matkailuuni tyytyväinen, sillä montaa kuuluisaa nähtävyyttä ei ollut jäänyt näkemättä.

Singaporeen lennettiin auringonlaskua jahdaten eikä matka ollut kovin pitkä. Korvat vain tulivat kipeäksi pitkän laskeutumisen aikana.

Kentällä oli minua vastassa tasamittaisten aasialaisten seassa eurojättiläinen, ystäväni Walter (nimi muutettu). Hänen kanssaan matkustimme junalla Singaporen ytimen läpi Commonwealthin kaupunginosaan, jossa Walterin tapaan asuu paljon vaihto-oppilaita. Junamatkalla vaihdettiin kuulumisia ja minä sain paljon tietoa Singaporesta, josta en oikeastaan paljoa tiennyt. Lentokenttä ja laskeutuminen olivat kylläkin ennestään tuttuja, mutta sitähän ei lasketa.

Majoittumisen jälkeen keskiviikkoiltaa jatkettiin perinteisesti NUSin (Natuonal University of Singapore) vaihto-oppilaiden pikkulauantaita viettäen. Ihmisiä oli niin Suomesta kuin melkein mistä massa tahansa mitä mieleen juolahtaa. Ruotsi, Kreikka, Kanada, Yhdysvallat, Saksa. Ivan Dragokin oli paikalla ja kysyin häneltä, miksi hän pieksi Apollo Creedin hengiltä, mutta en saanut vastausta. Katsastimme vielä erilaisten värikkäiden baarien koko kirjon ulkopuolelta ennen paluutamme Walterin kämpille. Juhliminen sai tällä kertaa jäädä Walterin kiinan kokeeseen valmistautumisen tieltä.

Torstaina pääsin tutustumaan valtavaan NUSin kampukseen. Söimme lounasta, minä vierailin kirjastossa ja luin WiFin avustuksella loistavaa EuroBNTH -blogia, jota kirjoittavat niinikään vaihdossa olevat kaverini. Sitten kävimme vielä punttisalilla.

Perjantaiaamuna heräsimme ajoissa ja lähdimme viikonloppureissulle Tiomanin saarelle Malesiaan. Matka oli vaiherikas rajanylityksineen, busseineen ja lauttoineen ja saavuimmekin saaren pohjoisimpaan kylään n. seitsemän tuntia ensimmäiseen bussiin nousemisen jälkeen. Siellä tapasimme Markin ja Simonin, joiden kanssa majoituimme kolmen hengen huoneeseen. Kyllä, meitä oli neljä.

Iltaa vietettiin kaljojen ääressä ja jatkettiin erään sukellusten vetäjän synttärijuhlilla, missä tapasimme mm. ruotsalaisia tyttöjä. Oli mukavaa, mutta menimme ajoissa nukkumaan sillä lauantaiksi olimme varanneet päiväretken saaren ympäri.

Lauantaina tuli koko Tioman kyllä tutuksi. Saari ei ollut ihan pieni ja nähtävää riitti. Kiipeilimme vesiputouksella, snorklasimme korallien lähistöllä ja veneilimme ympäri saarta. Oli upea päivä. Tutustuimme myös amerikkalaistyttöön, joka kuului turistiryhmäämme. Hän liittyi myöhemmin myös illallisseuraamme.

Retken loputtua löysimme rannalta vielä lisää NUSin opiskelijoita, jotka olivat saapuneet aikaisemmin päivällä. Iltaa vietettiinkin sitten yhdeksän hengen voimin ja minä juttelin paljon Walterin, amerikkalaisen Maryannan ja ruotsalaisen Sofiaanin (uros) kanssa. Hän kertoi, ettei ole käynyt Turun satamaa pidemmällä Suomessa, vielä.

Sunnuntaiaamuna satoi ja lähdimme puoliltapäivin kotimatkalle, joka oli menomatkaa vaiherikkaampi kestäen n. yhdeksän tuntia. Ensimmäinen bussimme oli kyllä todella Madventures-henkinen ja näimme paljon banaanipeltoja. Takapuoleni myös puutui päivän mittaan aikalailla. Commonwealthissä en pysynyt kauaa hereillä ja tämän päivän olen ollut väsyneempi kuin pitkään aikaan.

Walterin käydessä koulua ja punttiksella olin minä tutustumassa Singaporeen. Kuvia tulee seuraavaan postaukseen kuten myös tarkempia mietteitä. Päällisin puolin Singapore musituttaa paljolti Hong Kongia kokonsa, englannin kielen läsnäolon ja ilmastonsa perusteella.

Huomenna katsastan vielä Tsainataunin (Chinatown) Walterin viimeistellessä tämän viikon opiskelukiintiöt. Tulossa on myös bileitä, eläintarhaa ja muuta kivaa.

Stay tuned!

1 comment:

1. Ihan meni pakki sekaisin ku lukaisi tän.